hits

Britene vil ha prins William som konge

Et stort flertall av britene vil at prins William (28) skal bli Storbritannias neste konge.

Nr dronning Elizabeth (84) en dag gr bort, er det hennes eldste snn Prins Charles (62) som skal bli Storbritannias konge. En sprreunderskelse gjennomfrt av avisen News of the World viser n at britene nsker et hopp i arverekkenflgen, og heller nsker seg prins William som konge.

Prins William og hans mangerige kjreste Kate Middleton forlovet seg denne uken, og dermed er det William-feber i Storbritannia.

64 prosent av britene nsker seg prins William og Kate Middleton som Storbritannias neste konge og dronning, i flge News og the Worlds sprreunderskelse.

En av rsakene til at britene nsker at William blir deres neste konge i stedet for hans far, er at Charles kone Camilla er relativt upopulr blant det britiske folk.

Charles uttalte nylig i et intervju at hans kone vil kunne f tittelen dronning dersom han overtar tronen. Dette er i strid med hva paret sa da de giftet seg i 2005, tte r etter at Charles frste kone Diana omkom i en bilulykke. Disse planene faller ikke i god jord hos britene, og kun 19 prosent av News of the Worlds lesere nsker Charles og Camilla som Storbritannias neste kongepar.

Jeg personlig synes ikke at prins Charles br tre til side og la prins William overta tronen den dagen dronning Elizabeth gr bort. Dette er det flere rsaker til.

For det frste er dronning Elizabeth relativt gammel, og jeg mener at prins William fortsatt er for ung til skulle bli konge av det mektigste monarkiet i verden. Og dette gjelder ogs selvsagt Kate Middleton, med tanke p dronning-rollen. Det unge paret er ikke en gang gift enda, og Kate vil trenge tid til sette seg inn i rollen som kongelig, og i frste omgang prinsesse.

For det andre mener jeg at prins Charles vil bli en god konge for Storbritannia. Charles er dronning Elizabeths eldste snn, og dermed tronflger, og han har hele livet vrt bevisst p at han en dag vil bli Storbritannias konge. Med dette er Charles godt forberedt til ta fatt p oppgaven, og jeg er sikker p at han vil vre en god lremester for sin snn, som deretter en dag vil overta for han igjen nr tiden er inne.

Det britenes skepsis bunner i nr det gjelder Charles er i store trekk hans kone Camilla og hennes rolle, heller enn han selv. Om Camilla skal bli dronning eller ikke hvis Charles overtar tronen, er en helt annet problemstilling enn om Charles skal tre til side og la William bli konge.

For min del br derfor ikke sprsmlet vre om Charles br bli Storbritannias neste konge, men heller om Camilla br bli Storbritannias neste dronning. Jeg mener nok kanskje at Camilla heller br f en slags prinsesse-tittel - noe alla prins Henrik av Danmarks tittel og prins Daniel av Sveriges tittel - enn f tittelen dronning. Dette p grunn av omstendighetene med tanke p Camillas plass i monarkiet, og hennes status blant det britiske folk som fortsatt har prinsesse Diana i sine hjerter.

Hva dynes du om saken? Br prins Charles tre til side og la sin snn prins William overta tronen, slik at han blir Storbritannias neste konge?

Og hva synes du om Camillas rolle? Br Camilla bli dronning hvis/nr prins Charles en dag blir konge?

9 kommentarer

Amina

22.11.2010 kl.13:29

Jeg synes prins Charles har gjort en god jobb hittil. Det som skjedde mellom han og prinsesse Diana var mellom dem to. Vi br ikke la det definere hva han kan utrette som konge. Selv om det var utrolig trist mten ekteskapet endte p. Jeg blir faktisk alltid trist av tenke p det. Prins William er bare 28 r s, han vil mest sannsynlig ikke tiltre tronen som en veldig gammel mann.

Martine

22.11.2010 kl.15:30

Amina: Det er helt sant! Og som du sier - William er ung, og vil nok uansett ikke tiltre tronen som veldig gammel, nei..

Kristin

22.11.2010 kl.19:37

Ja, jeg er helt enig med deg Martine, i alt du skriver, s jeg trenger ikke utdype det nrmere, men jeg vil i tillegg si at han er en god rollemodell med hans miljengasjement osv.

Nr det gjelder Camilla s har jeg sansen for henne, men br hun f tittel dronning eller ikke? Jegg vet ikke hva jeg skal mene, er litt enig med deg der g. Nr gjelder britenes holdning til henne vs Diana er det helt tullete!! Britene er jo forferdelige konservative, Diana var vel ingen helgen heller... Hun var jo en fantastisk person nr det gjaldt andre mennesker og sosialt engasjement, men s forferdelig skarp var hun kanskje ikke? Litt stygt si dette, men hun hadde jo ingen utdanning (sammenlignet med Kate) og drlige karakterer fra grunnskolen. Men for all del, hun var jo "Queen of Hearts".

Gunn

22.11.2010 kl.21:20

Jeg er s enig med deg Martine. Pr William er for ung, og Kate har sikkert godt av 'slippe' bli dronning med n gang, og bruke tiden til bli vant med vre kongelig. Jeg syns Pr Charles skal f sin tid p tronen.

Marthe

22.11.2010 kl.21:43

Jeg er enig, prins William er forelpig for ung til bli konge. Hva Camilla angr: Som den Diana-fan jeg er, har jeg mine meninger om henne. (Og Charles). Camilla er helt sikkert en flott person. Men srlig det at Charles stod foran millioner av mennesker og sa "I do" nr han meget tydelig var forelsket i en annen, er vanskelig godta synes jeg. Jeg vet ikke helt om jeg synes hun skal bli dronning, det er liksom "Dianas tittel". Men hun blir jo i praksis dronning uansett nr Charles blir konge. Ja, jeg sier nr ;) Jeg tror ikke Charles kommer til gi ifra seg tronen, og jeg vet ikke om jeg synes han skal det heller. Jeg er nok enig med deg i at han har brukt revis p forberede seg til rollen, og kommer til klare den fint.

Martine

23.11.2010 kl.10:39

Kristin, Gunn og Marthe: Jeg svarer dere litt under ett her jeg.. Takk for flotte kommentarer! Det er veldig artig hre deres synspunkter.

Med tanke p Charles og William ser det ut til at vi er ganske enige alle sammen her - Charles br f sin tid p tronen, og William er forelpig for ung. Det er veldig sant som du sier Gunn: "Kate har sikkert godt av 'slippe' bli dronning med n gang."

Nr det gjelder Camillas rolle, er ikke det et like klart svar p sprsmlet, men som du sier Marthe: "...hun blir jo i praksis dronning uansett nr Charles blir konge." Og det er jo sant! Er man gift med en konge, fr man jo i stor grad en dronnings oppgaver.

Ja ja, vi fr bare vente se hva fremtiden bringer for det britiske monarkiet. Jeg (og dere ogs regner jeg med ;-) ) flger spent med! :-)

Amina

23.11.2010 kl.12:34

Kristin, Diana var akkuratt fylt 20 r da hun giftet seg med prins charles. Kate kommer til vre 29 r nr hun gifter seg. Dessuten fikk de barn bare et r etter at de giftet seg. Utdanning eller ei, prinsesse Diana virket som en svrt smart og klok dame.

24.11.2010 kl.18:44

Camilla er Charles lovlige hustru. Kona til monarken kalles og har alltid blitt kalt en dronning. Nr Charles blir konge vil hun vre Storbritannias frstedame og sikkert f representasjonsoppdrag deretter. Hvorfor ikke bare kalle en spade for en spade og gi Camilla tittelen Dronning? gi Camilla en annen tittel vitner om at man skal anse henne som annenrangs i forhold til andre kongeliges hustruer. Og hvorfor skal man det? Ikke at jeg vet s mye om Camilla, annet enn at hun visstnok er veldig sjenert og tilbakeholden i forhold til media, men er det noe galt i det da? Utover det har hun vel ikke gjort s mye galt? (Jeg vet n at folk kommer til tenke at hun er skylden i at Charles og Diana gikk hvert til sitt, men er hun det? Det er vel ikke hennes oppgave passe p at Charles ikke er utro, og nr det er sagt er det vel ikke Charles alene som drepte ekteskapet mellom ham og Diana heller? Diana hadde nok sine svin p skogen hun ogs, i forhold til elskere, kjrlighet overfor mannen osv.)

24.11.2010 kl.18:51

Hvorfor skal man hoppe over Charles i arverekkeflgen? Fyren hadde et ekteskap med en dame som blei veldig populr i media og som folket elsket, men dette ekteskapet havarerte? Er det grunn nok til ta fra ham tronen? Og er det hans feil alene at dette skjedde? Skilsmisseprosenten er veldig hy, og Charles er bare et menneske han ogs. Er det ikke bedre for han OG for Diana at de blei skilt som andre familier ville gjort, enn leve i et ulykkelig ekteskap? Har han gjort noe galt utover det egentlig? Jeg synes snarere tvert i mot at han virker veldig grei og en tanke mer folkelig enn mora si, jeg. S nei, William burde ikke ta over tronen foran faren sin.

Skriv en ny kommentar

Martine

Martine

29, Fredrikstad

Velkommen til Martines Kongelige Blogg - en blogg med nyheter, sladder og fakta om Europas kongelige! Jeg heter Martine, er 23 r og utdannet allmennlrer. Jeg kommer fra Fredrikstad, men bor og jobber i Oslo. Hper du liker bloggen min! Legg gjerne igjen en kommentar - det synes jeg er hyggelig! Kom ogs gjerne med forslag om hva DU vil at jeg skal skrive mer om! Kontakt: martine_mo@hotmail.com

Kategorier

Arkiv